lauantai 2. helmikuuta 2008

Palvelu(?)yhteiskunta

Hyvä Johtaja! Sain Teiltä asiakaspostia, jossa kerrottiin hyvin menneestä viime vuodesta, kiitos. Minä taas olen saanut vakuutusyhtiöltänne erittäin surkeaa kohtelua viime aikoina. En mitenkään voi allekirjoittaa lehtenne sanomaa, jonka mukaan asiakkaan ääni kuuluu ja sitä kuunnellaan. Halusin lähettää Teille postiakin, mutta se sinkoaa aina takaisin, koska mistään ei selviä oikeat yhteystietonne. Olen yrittänyt keksiä vaikka minkälaisia sähköpostiosoitteita, mutta en itse asiassa tiedä edes sitä, minkä niminen on nykyinen yhtiönne.

Siispä pieni esimerkki ikään kuin todisteeksi. Aiemmin minulla oli yhteyshenkilö, jolta sain neuvoja ja jopa vakuutuksiakin. Nyt sellaista ei enää ole ja joudun soittamaan palvelukeskuksen numeroon, jonka sijainti salapoliisityön jälkeen paljastui TURUKSI (se oli helppo päätellä murteesta). Enkä enää saa vakuutustakaan kuin kolmen kuukauden ponnistelun jälkeen.

Yritin ottaa kesämökillemme vakuutuksen soittamalla taas jollekin, mutta puhelu katkesi jne. Siispä pyysin yhteydenottoa sähköpostitse. Ei tullut. Oli pakko yrittää ottaa vakuutus netin kautta, koska pelkäsin mökille sattuvan jotakin. Koska sekään ei onnistunut, keksin soittaa verkkopalveluun. Sieltä toki selvitettiin, miksei lomakkeen täyttö onnistu netissä, ja luvattiin taas jättää soittopyyntö paikkaan, johon oli mennyt jo edellinenkin viesti. Täydellinen hiljaisuus. Lopulta satuin saamaan vakuutuksen netistä, mistä tietysti alkoi varsinainen sotku, koska se oli väärä. Sitä sitten selviteltiin kaksi kuukautta useiden puhelinsoittojen ja erilaisten väärien laskujen merkeissä.

Monia vuosikymmeniä jatkunut asiakasuskollisuuteni katkesi siihen. Sanoin irti kaikki vakuutukset, tai pikemminkin yritin sanoa. Se tarkoitti vielä puoli vuotta saapuvia aiheettomia laskuja, jopa perintäuhkauksia, ja lukemattomia soittoja todennäköisesti Turkuun. Uudesta vakuutusyhtiöstä sain ihmisen, jolla on nimi, ja samat vakuutukset satoja euroja halvemmalla. Lisäksi paljastui, että meillä oli vuosia ollut kaksi vakuutusta samalle peräkärrylle ja paljon muutakin turhaa.

***

Kannettava tietokoneeni meni rikki. En millään saanut sillä yhteyttä videotykkeihin, mikä aiheutti suunnatonta hikea varpaidenvälistä muutaman sadan ihmisen edessä opettaessa. Koska takuu oli voimassa, jouduin taas soittamaan palvelukeskukseen - jo valmiiksi ärsytystilassa. Jos asiasi koskee kannettavaa tietokonetta, valitse 1. Tähän saakka oli helppoa, mutta sitten: valitse numero 1, jos asiasi koskee liirumia, 2, jos laarumia ja 3, jos laata. Painoin ykkösen, koska en ymmärtänyt höykäsen pöläystä. Sieltä vastasi mies puhuen suomea murtaen (ei turuksi), ja hän kehotti ensin kokeilemaan töpselinvaihtoa tai jotakin ufoa ja soittamaan sitten uudestaan. Yhteytemme ei pätkinyt äidinkielen, vaan tietokonekielen vaikeuksiin.

Koska en tiennyt, mitä minun olisi pitänyt tehdä, soitin uudestaan. Tällä kertaa vastasi nainen, hänkin kummasti suomea murtaen, jolle jouduin selostamaan kaikki alusta. Emme kuitenkaan päässeet samalle aaltopituudelle, joten hän tuskastui ja lupasi lähettää minun luokseni elävän huoltomiehen. Tämä tuli seuraavana päivänä ja konekin tuli kuntoon. Sen putiikin palvelukeskukset sijaitsivat Ruotsissa ja Virossa.

***

Tässäkö on tulevaisuudenkuva vanhuudenpäivikseni? Hoitajapulan vuoksi asun kotonani Ruutanassa. Minulla on vessahätä enkä muista, mitä pitäisi tehdä. Soitan vanhusten palvelukeskukseen, joka sijaitsee ties missä. Valitettavasti kaikki vaipanvaihtajamme ovat juuri tällä hetkellä varattuja, mutta palvelemme teitä mahdollisimman pian. Jonotuksen jälkeen: valitse 1, jos sinulla on pieni hätä, 2, jos isompi ja 3, jos asiasi koskee jotain muuta. Valitsen kolmosen, koska sekä pissat että kakat ovat ehtineet jo vaippaan ennen kuin neuvojat ovat ehtineet kiireiltään vastata.

Ei kommentteja: