perjantai 13. huhtikuuta 2012

He jaksavat vielä välittää

Tässä teille arvoitus: mistä ammatista on kysymys? Siinä toimitaan välillä psykologina, poliisina, sosiaalityöntekijänä, isänä ja äitinä, terveydenhoitajana, kasvattajana ja joskus talonmiehenäkin. Oikea vastaus: ne ovat opettajan erilaisia ammattirooleja, kertoivat auditorioon tulleet eri oppilaitosten opettajat ja varhaiskasvattajat eräässä suomalaisessa kaupungissa.

Opetustyö rasittaa henkisestikin tilastojen valossa: viimeisimmän työolobarometrin mukaan 73 prosenttia kertoo olevansa melko tai erittäin rasittunut psyykkisesti. Työpaikkakiusaamista, eristämistä, työn mitätöimistä, uhkaamista, selän takana puhumista tai muuta painostusta, on havainnut 37 prosenttia melko tai erittäin paljon sivistystoimen alueella. Ja 51 prosenttia on kokenut kiusaamista asiakkaiden taholta, eli tässä tapauksessahan he ovat oppilaita tai heidän vanhempiaan.

Resurssit ovat kutistuneet: luokkakoot ovat kasvaneet, erityisopettajia on entistä vähemmän samoin kuin koulunkäyntiavustajia ja sijaisia ja pyrkimyksenä on opettaa kaikkia samassa luokassa. Säästötoimet uhkaavat: värikynien ostoakin täytyy harkita saatikka isompia investointeja.

Jos barometrit ja kuulemani ovat totta, kuinka meidän lasten käy? Jos syrjäytyneistä 50 000 nuoresta ollaankin nyt kovasti kiinnostuneita, niin eikö jotakin pitäisi tehdä jo koulussa ennaltaehkäisevässä mielessä?

Koulu tarvitsee työrauhaa. Kenenkään etu ei ole, että opettajat nääntyvät työtaakkansa alle ja toivottomuus valtaa mielen. Realiteetti on sekin, että resursseja on vaikea saada lisää kuntatalouden kurimuksessa. Mikä sitten eteen?

Ehkä oli hyvä, että opettajat saivat purkaa mielensä ja tulivat kuulluiksi. Ihanaa, että he jaksavat vielä välittää ja tuntea vastuuta omasta työstään. Kuitenkin se, mihin huomio kiinnittyy, kasvaa. Negatiivisuuden kierre olisi katkaistava, koska se vie viimeisetkin energianrippeet. Erään tutkimuksen mukaan hyvinvointia kasvattaneissa kouluissa oli viisi yhteistä piirrettä.

Runsas kasvotusten tapahtuva vuorovaikutus rehtorin, opettajien ja muun henkilökunnan välillä on tärkeätä. Ristiriitoja ratkotaan ja niistä opitaan. Eräs opettaja kertoikin, että hankalien nuorten aamuinen kädestä tervehtiminen ja silmiin katsominen rauhoittaa kummasti päivää.

Tunne yhteisesti jaetusta vastuusta vahvistaa voimavaroja. Tämä syntyy siitä, että kouluja johtavat ihmiset eivätkä säännöt ja ohjeet. Myös ylintä pomoa eli sivistystoimenjohtajaa toivotaan silloin tällöin paikalle edes käymään ja kuuntelemaan.

Työnteolle tarvitaan myös rakenteita kuten pareja, tiimejä ja palavereita, jotka tukevat yhteisöllisyyden ja avun tarjolla olemisen kokemuksia. Avoimuuden kulttuuri helpottaa ristiriitojen, epätäydellisyyden ja epäonnistumisten käsittelyä. Kuitenkin työolobarometrin mukaan koulussa on paljon piilossa olevia asioita, joista ei sovi puhua.

Koulussa jos missä voimavaroja lisää myös ammatillista kasvua, oppimista ja itsetuntoa tukeva toimintakulttuuri.

Ja lopuksi viesti vanhemmille: emme voi siirtää opettajille sitä, mitä meidän on itse tehtävä, nimittäin kasvatusvastuuta. Kieltäisin myös liike-elämän sanaston tässä yhteydessä: koulu ei ole yritys, jolla on hyvää palvelua vaativia asiakkaita. Koulussa on oppilaita, jotka hankkivat sieltä tietoja ja taitoja ja itsetuntoakin onnellista elämäänsä varten. Opettajat auttavat heitä siinä tehtävässä.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä kirjoitus! Kiitos tästä! :)

t. M.

Kaija Heittola kirjoitti...

Kiitos Marja-Liisa, hyvä krijoitus!

Anne Rosenius kirjoitti...

Tärkeitä asioita humanistille: vuorovaikutus, jakaminen, avoimuus, yhteiset pelisäännöt. Aika moni toteutuu koulussa jo nyt, moni valitettavasti ei. Minusta erityisen huolestuttavaa on se, että nuoret, vasta valmistuneet opettajat uupuvat ja vaihtavat alaa muutaman työvuoden jälkeen. Eivät jaksa, ovat pettyneet uravalintaansa eivätkä saa työhönsä ammatillista tukea. Konkareilla on taas tukena tottumus ja rutiinit, jotka voivat kääntyä itseään vastaan. Mutta ne voivat olla myös vahvaa ammattitaitoa esim. kohdata erilaiset tilanteet ja ihmiset. Työnohjauksen olisi oltava opettajalle kuuluva työkalu automaatisesti.
Kiitos, että kirjoitat ja välität!